jan
29
tis
Ledarskapsutbildning steg 2
jan 29 kl. 09:00 – jan 30 kl. 17:00

För dig som vill utveckla ditt ledarskap ytterligare

Utveckla din coachande förmåga och få verktyg för att inspirera och entusiasmera dina medarbetare. Här får du också verktyg för att hantera konflikter och få dina medarbetare att prestera effektivare och utveckla din kompetens att hålla mer utvecklande och effektiva möten.

Det som hanteras i utbildningen:
    • Ledarskapets grundstenar
    • Företagsklimat och värderingar
    • Att inspirera och motivera dina medarbetare på ett mer coachande förhållningssätt – fördjupning
    • Förändringsledarrollen
    • Tidsplanering av din dag som chef – hur prioritera?
    • Att lära sig undvika stress och planera sitt arbete effektivare som chef
    • Kopplingen mellan stress och konflikter
    • Vad är en konflikt?
    • Att hantera olika typer av konflikter
    • Att lösa konflikter
    • Att hantera olika typer av samtal tex. utvecklingssamtal, lönesamtal, krissamtal stressamtal etc.
    • Träning i olika samtalssituationer
    • Mötesteknik – kommunikationen i mötet
    • Träning i olika mötessituationer
    • Hållbart ledarskap – vad innebär det?
    • Min egen utveckling som ledare

Utbildningen vänder sig till alla ledare – som varit ledare i några år och känner att en vill fylla på sina kunskaper för att bli tryggare i sitt ledarskap.

jan
31
tor
Kvalitétschefer @ Swepart Transmission AB i Liatorp
jan 31 kl. 09:00 – 13:00
Kvalitétschefer @ Swepart Transmission AB i Liatorp

Nätverksträff med Kvalitetschefer

Tema: ”Hantering av kundunika krav i kvalitetsprocessen” (ex. VDA 6.3, Product safety manager etc.).

Plats: Swepart Transmission AB, Allbogatan 40, 343 74 Liatorp, tel växel: 0476-20 900

Tid: Den 31 januari 2019 kl. 9:00 – 13:00 på Swepart Transmission AB i Liatorp.

Värd: Martin Forsberg

Program

09:00 Kaffe och presentation av deltagarna
09:20 Presentation av Swepart Transmission, verksamheten och kvalitetsfunktionen
09:50 Presentation av värden avseende Teman, Diskussion och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna:
11:15 Planering av värdskap och tema för kommande träffar
11:20 Rundvandring på företaget
12:00 Gemensam Lunch
13:00 Avslutning

Gör er anmälan innan den 10 januari till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl ulf.bild@tecca.se.

 Välkomna!

 

feb
1
fre
Förbättrings- leankoordinatorer @ Edströms Maskin AB i Jönköping
feb 1 kl. 09:45 – 12:15
Förbättrings- leankoordinatorer @ Edströms Maskin AB i Jönköping

Nätverksträff med Förbättrings- och leankoordinatorer

Tema: ” Kollaborativa robotar och automation med kollaborativa robotar”.

Studiebesök på Edströms Maskin

Tid: Den 1 Februari kl. 09:45 – 12:15.

Plats: Edströms Maskin AB, Solåsvägen 15, 553 03 Jönköping

Värd: Adam Asplund tel: 0708-392057

Program

09:45 Presentation av deltagarna
10:00 Presentation Edströms
10:15 Presentation Kollaborativa robotar och automation med kollaborativa robotar
10:45 Kaffe
11:00 Nästa träff, värdföretag och ämne
11:05 Demo och test av universal Robots med tillbehör
12:10 Avslutning
12:15 Lunch för de som kan och vill

 

Gör er anmälan till ulf.bild@tec-kronoberg.se senast den 11 januari. Tel: 070 837 97 00

Välkomna!

 

feb
4
mån
HR-chefer @ Öjaby Herrgård i Växjö
feb 4 kl. 13:30 – 16:30
HR-chefer @ Öjaby Herrgård i Växjö

Nätverksträff med HR-chefer

Tema: ”Hur man attraherar de nya kommande generationerna, hur deras kravbilder och önskemål ser ut samt hur man bibehåller den generationen att stanna kvar i företaget”

Plats: Öjaby Herrgård i Växjö, Öjabyvägen 113, 352 50 Växjö.  Tel växel: 0470-70 16 20.

Tid: Den 4 februari 2019 kl. 13:30 – 16:30

Värd: Ulf Bild, TECC AB

Program

13:30 Start av nätverksmöte med Kaffe och presentation av deltagarna
14:00 Planering av värdskap och tema för kommande träffar
14:15 Föreläsare Mikael Bonik från ”Hälsoforum” ger tips och erfarenheter på temat
15:00 Tema:  ”Hur man attraherar de nya kommande generationerna, hur deras kravbilder och önskemål ser ut samt hur man bibehåller den generationen att stanna kvar i företaget” redovisning med erfarenheter från respektive företag och öppen diskussion mellan deltagarna kring temat
16:30 Avslutning

OBS!!! anmälan måste göras innan den 14 januari till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl: ulf.bild@tec-kronoberg.se 

Välkomna!

 

 

                 

 

                 

feb
15
fre
Konstruktionchefer @ Arcoma AB i Växjö
feb 15 kl. 09:00 – 12:30
Konstruktionchefer @ Arcoma AB i Växjö

Träff med Konstruktionsnätverket

Tema: Konstruktions- och utvecklingsprocessen samverkan med övriga funktioner på företaget (Erfarenhetsutbyte mellan deltagarna)

Tid: Fredagen den 15 februari 2019 kl. 09.00-12.30

Plats: Arcoma AB, Annavägen 1, 352 46 Växjö

Värd: Johan Henningsson (telefon: 0470-70 69 00)

Program

09.00 Kaffe och tilltugg samt kort presentation av deltagarna
09:30 Företagspresentation av Arcoma AB
10.15 Rundvandring
10:35 Information från TEC teknikcentrum samt planering av kommande träffar
10.40 Dagens tema: Konstruktions- och utvecklingsprocessen samverkan med övriga funktioner på företaget (Erfarenhetsutbyte mellan deltagarna)
12:00 Avslutning och gemensam lunch (vid 12:00) med fortsatta diskussioner på temat

 

Gör er anmälan så fort som möjligt för att underlätta planeringen, dock senast den fredagen 25 januari till Ulf Bild på tel: 0708-379700 alt på mail: ulf.bild@tec-kronoberg.se

Välkomna!

 

 

 

 

 

apr
25
tor
Produktionschefer @ Husqvarna group AB
apr 25 kl. 10:00 – 15:10
Produktionschefer @ Husqvarna group AB

Nätverksträff med Produktionschefer

Mer info kommer.

 

 

                 

 

                 

maj
2
tor
Säljkurs avancerad
maj 2 kl. 08:30 – maj 3 kl. 16:30

Säljkurs Avancerad – ”Key Account Management”

Kursens syfte är att du ska bli bättre på att jobba planmässigt med din nyckelkund. Vi lär dig välja ut rätt nyckelkunder. Så att du klarar att ge varje nyckelkund du valt ut full prioritering. Att du kan visa dem i handling att de är den unika nyckelkund de är. Vi hjälper dig finna lösningarna som de upplever som än mera skräddarsydda. Hur du säkrar att ditt supportpaket blir mera framåtriktat. Hur du vitaliserar relationen på den personliga nivån.

Innehåll och omfattning

Vi ger dig de verktyg som behövs för ett lyckat partnerskap med nyckelkunden. Modeller så att du kan skilja nyckelkunder från ”ordinarie kunder”. Strategier som ökar dina odds för att behålla nyckelkunden. Nya sätt att hålla konkurrenterna borta.

Key Account Management leder till ökad lönsamhet för både köpare och säljare. Det handlar om att jobba projektinriktat. Det är gruppbaserat. Det kräver engagemang från hela företaget. Det vänder upp och ner på säljarbetet och organisationen i sin helhet.

Teori varvas med övningar. Vi mixar individuellt arbete med grupparbete. Du får med dig ett värdefullt utbyte från våra diskussioner om erfarenheter och exempel.

Styra framtiden för att stå emot konkurrens

  • Key Account-modell och Key Account-process.
  • Handlingsplan och aktivitetsplan.
  • Personlig målbild Key Account Manager.

Välja ut nyckelunder och bygga vår position med en god lönsamhet

  • Analys av vår konkurrensfördel och hur vi ska tillmötesgå nyckelkunden.
  • Affärsinriktning och konkurrenskraft.
  • Nyckelkundsanpassning, vår klassificering och indelning av kunder.
  • Sätta mål och bestämma riktningen för Key Account-arbetet.
  • Nyckelkundspåverkan som stödjer hur kunden ska växa.
  • Lättarbetat införande av nyckelkundsplan.

Målgrupp

Är du KAM eller säljare som stor del av din tid arbetar med nyckelkunder är detta kursen för dig. Även du som är på väg att ta huvudansvaret för centrala kunder har stor nytta av att delta.

Du vill bli bättre på att förbereda och sätta mål. Du vet hur viktigt det är att ”du kan kunden och förstår kundens ökande krav”. Du vill veta hur du ska göra för att förutsäga kundens utveckling. Hitta en modell så att du kan stödja och driva på kundens tillväxt. Så att du kan följa utvecklingen med det tempo som en nyckelkund kräver idag.

maj
17
fre
Inköpsgruppen @ Anebyhusgruppen AB
maj 17 kl. 09:00 – 13:00
Inköpsgruppen @ Anebyhusgruppen AB

Nätverksträff med Inköpsgruppen

Mer info kommer.

maj
24
fre
HR-chefer @ Orthex Sweden AB
maj 24 kl. 09:00 – 13:00
HR-chefer @ Orthex Sweden AB

Nätverksträff med HR-chefer

Tema ”Digitalisering och hur denna påverkar HR funktionen – vilka verktyg finns och hur ser utvecklingen ut inom digitalisering för HR”

Den 24 maj 2019 kl. 09:00 – 13:00 på Orthex Sweden AB i Tingsryd

Värd: Michaela Gunnarsson, Orthex Sweden AB

Program

09:00 Start av nätverksmöte med Kaffe och presentation av deltagarna
09:40 Planering av värdskap och tema för kommande träffar
09:45 Föreläsare Kent Ekman från ”Miljödata” ger en insikt i digitala verktyg för chefens arbetsmiljöansvar (HR-System), tips och erfarenheter på temat.
10:45 Tema:  ” Digitalisering och hur denna påverkar HR funktionen – vilka verktyg finns och hur ser utvecklingen ut inom digitalisering för HR” redovisning med erfarenheter från respektive företag och öppen diskussion mellan deltagarna kring temat
12:00 Lunch
12:45 Avslutning

 

OBS!!! anmälan måste göras innan den 10 maj till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl

ulf.bild@tec-kronoberg.se

 

Välkomna!

jun
28
fre
Konstruktionschefer @ Fogmaker AB
jun 28 kl. 09:00 – 12:30
Konstruktionschefer @ Fogmaker AB

Träff med Konstruktionsnätverket

Tema: Automatisering i produktionen, användandet av industrirobot i produktionen och hur denna påverkar konstruktions- och utvecklingsprocessen (Erfarenhetsutbyte mellan deltagarna)

Tid: Fredagen den 28 juni 2019 kl. 09.00-12.30

Plats: Fogmaker AB, Sandvägen 4, 352 45 Växjö

Värd: Gustav Stigsohn (telefon: 0470-77 22 00)