sep
26
tor
Produktionschefer @ Elme spreader AB
sep 26 kl. 09:00 – 12:30
Produktionschefer @ Elme spreader AB

Nätverksträff med Produktionschefer

Tema ”Arbete med värdeflödesanalys”

okt
3
tor
Förbättrings- och leankoordinatorer @ Glamox AB
okt 3 kl. 09:00 – 13:30
Förbättrings- och leankoordinatorer @ Glamox AB

Nätverksträff med Förbättrings- och leankoordinatorer

Tema: ”Arbete med daglig styrning”.

Den 3 Oktober kl. 09:00 – 12:30 på Glamox AB i Målilla

Plats: Glamox AB, Viresrumsvägen 42, 577 73 Målilla

Värd: Daniel Lagerlöf och Lisa Sköld, tel vxl: 0495-249900

Varje företag kommer ges tid att berätta och redovisa hur de arbetar med dagens tema.  

Program

09:00 Kaffe och Presentation av deltagarna
09:30 Presentation värdföretaget.
10:00 Dagens tema ”arbete med daglig styrning, Glomox Luxo Lighting berättar om deras projekt med daglig styrning
10:40 Företagsvisning av företaget och deras arbete med daglig styrning
11:25 Nästa träff, värdföretag och ämne
11:30 Öppen diskussion ”Daglig styrning” – redovisning från varje företag”
12:30 Värdföretaget bjuder på gemensam lunch
13:15-13:30 Avslutning

 

Gör er anmälan till mig ulf.bild@tec-kronoberg.se senast den 12 september. Tel: 070 837 97 00

Välkomna!

okt
4
fre
Inköpsgruppen @ Fogmaker International AB
okt 4 kl. 09:00 – 13:00
Inköpsgruppen @ Fogmaker International AB

Träff med inköpsgruppen

Tema: ”Inköpsarbete med avveckling av detaljer” erfarenhetsutbyte

Tid: fredagen den 4 oktober 2019 kl. 09.00 – 13.00

Plats: Fogmaker International AB, Sandvägen 4, 352 45 Växjö. Tfn vxl: 0470-772200.

Värd: Maria Stillman

Program

09.00 Kaffe och tilltugg samt presentation av deltagarna och läget på respektive företag
09:30 Företagspresentation av Fogmaker AB och Inköpsfunktionen
10.15 Information från TEC, Avstämning av kommande träffar, teman och datum
10:20 Företagsvandring – Fogmaker AB
11.20 Dagens tema -”Inköpsarbete med avveckling av detaljer”, diskussion & erfarenhetsutbyte mellan deltagarna
12.20 Lunch
13:00 Avslutning

 

Anmäl er till mig så fort ni kan för att underlätta planeringen dock senast den 13/9!

Ni anmäler er via mail på ulf.bild@tec-kronoberg.se

Välkomna!

okt
7
mån
Effektivt inköp
okt 7 kl. 08:30 – okt 8 kl. 17:00

Inköpets betydelse för ett företags lönsamhet ökar i takt med trender som outsourcing och fokusering på kärnverksamheten. Det är inte ovanligt att inköpet står för två tredjedelar av ett företags totala kostnadsmassa.

Denna utbildning syftar till att förbättra företagets lönsamhet genom att ge verktygen för ett effektivare inköp. Vi går genom olika inköpsanalyser, verktyg och strategier som ger input till att bedriva ett effektivt och strukturerat inköpsarbete på hemmaplan.

Innehåll och omfattning

Utbildningen omfattar två dagar, det som hanteras under dagarna:

• Inköpets roll i företaget och dess betydelse för lönsamheten
• Inköpsstrategier
– En eller flera leverantörer per artikel
– Antal leverantörer
– Lokalt/globalt inköp
– Differentiering av produkter och leverantörer
• Styrning av materialflöden
– Prognoser, efterfrågevariation
– Lagerstyrning, ABC-klassificering
• Transaktionskostnader
• Mätning av inköpets resultat och effektivitet
• Inköpsanalyser och inköpsverktyg

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med inköp och som vill få inspiration och kunskap för att utnyttja inköpets potential till förbättrad lönsamhet.

okt
10
tor
Kvalitetschefer Chemgroup @ Öjaby Herrgård
okt 10 kl. 09:00 – 13:00
Kvalitetschefer Chemgroup @ Öjaby Herrgård

Nätverksträff med Kvalitetschefer

Tema: ”Chemgroup – Kemikaliehantering & Riskbedömningar”

Tid: Den 10 oktober 2019 kl. 9:00 – 13:00

Plats: Öjaby Herrgård, Öjabyvägen 113, 352 50 Växjö tel växel: 0470-70 16 20

Värd: Ulf Bild, TEC/TECC AB

Program

09:00 Kaffe och presentation av deltagarna
09:30 Presentation av Chemgroup Scandinavia AB

Pernilla Ylander, Sustainability and Customer Manager

Hanna Björklund, Sustainability Manager, MSc Chemistry.

* Vad krävs enligt lagstiftningen gällande kemikaliehantering?
* Tips på hur man efterlever lagkraven praktiskt
* Riskbedömningar – förslag på arbetsgång
* Hur jobbar man löpande och effektivt med kemikaliehantering?
11:50 Planering av värdskap och tema för kommande träffar
12:00 Gemensam Lunch
13:00 Avslutning

 

OBS! Gör er anmälan innan den 13 september,

till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl: ulf.bild@tecca.se.

Vid avanmälan till träffen efter den 25 september så faktureras konferenskostnaden till självkostnadspris enligt VISITA´s regler för konferensanläggningar. 

Mycket välkomna!

okt
11
fre
HR-Chefer @ IV Produkt
okt 11 kl. 09:00 – 13:15
HR-Chefer @ IV Produkt

Nätverksträff med HR-chefer

Tema: ”Trender inom digitalisering och hur denna påverkar HR funktionen – vilka verktyg finns och hur ser utvecklingen ut inom digitalisering för HR”

Tid: Den 11 oktober 2019 kl. 09:00 – 13:15 på IV Produkt AB i Växjö

Plats: IV Produkt AB i Växjö, Sjöuddevägen 7, 352 46 Växjö.  Tel växel: 0470-75 88 00.

Värd: Elin Sandberg

Program

09:00 Start av nätverksmöte med Kaffe och presentation av deltagarna
09:30 Planering av värdskap och tema för kommande träffar
09:40 Föreläsare Magnus Mörstam från Intelliger ”ger insikter om digitalisering, hur det påverkar HR och ledarskap, med trender, tips och erfarenheter.”
10:40 Diskussion om Temat:  ”Trender inom Digitalisering och hur dessa påverkar HR funktionen – vilka verktyg finns och hur ser utvecklingen ut inom digitalisering för HR” redovisning med erfarenheter från respektive företag och öppen diskussion mellan deltagarna kring temat
11:20 Företagspresentation & rundvandring på IV Produkt
12:30 Lunch
13:15 Avslutning

OBS!!! anmälan måste göras innan den 20 september till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl: ulf.bild@tecca.se

 Välkomna!

okt
25
fre
Konstruktionschefer @ EPIC Innovation & Knowledge Center
okt 25 kl. 09:00 – 12:00
Konstruktionschefer @ EPIC Innovation & Knowledge Center

Träff med konstruktionsnätverket

Tema: Visning av EPIC Innovation & Knowledge Center

Tid: Fredagen den 25 oktober 2019 kl. 09.00-12.00

Plats: EPIC Innovation & Knowledge Center, Georg Lückligs väg 1, 352 56 Växjö

Värd: Ulf Bild och Maja Karlberg på Gotech

 

Program

09.00 Kaffe och tilltugg samt kort presentation av deltagarna
09:30 Företagspresentation av EPIC Innovation & Knowledge Center
10.30 Information från TEC teknikcentrum samt planering av kommande träffar
10:40 Rundvandring
11.40 Dagens tema: Sammanfattning av dagen med reflektioner
12:10 Avslutning

OBS!!! anmälan måste göras innan den 4 oktober till Ulf Bild på tel: 070-837 97 00 alt på mejl: ulf.bild@tecca.se

Välkomna!

nov
12
tis
Säljkurs nivå 1
nov 12 kl. 08:30 – nov 13 kl. 17:00

Säljkurs nivå 1 – ”Sälj så här”, 2 dagar

Kursen ”Sälj så här” ger dig insikt, kunskaper och verktyg som du direkt kan använda. ”Sälj så här” hjälper dig att snabbt skapa förbättringar som är bestående i ditt sätt att sälja.

Innehåll och omfattning

”Sälj så här” ger dig grunderna och de viktiga stegen för framgångsrik försäljning.

Teori varvas med övningar. I ”Sälj så här” mixas individuellt arbete med grupparbete. Du får med dig ett värdefullt utbyte från diskussioner om erfarenheter och exempel.

Din säljarroll

  • Din säljarroll som framgångsrik säljare
  • Din attityd, vinnarinriktning och säljglädje
  • Din målgrupp, kommunikation och kundglädje

Ditt säljsystem

  • Ditt säljsystem – när säljresan möter köpresan
  • Kundkontakten – besöksbokning och säljmöte
  • Kundbehovet – kundinvändning och köpsignal
  • Kundnytta – kundens betalningsvilja och accept
  • Säljmål, säljstruktur och kundbemötande

Ditt säljargument

  • Ditt säljargument och kundvärde
  • Kundnöjdhet och fördelar för kunden

Målgrupp

”Sälj så här” är en utbildning för dig inom uppsökande försäljning. Du är utesäljare och jobbar t.ex. inom business-to-business.

”Sälj så här” passar både nya säljare och erfarna säljare som känner behov av förnyelse och erfarenhetsutbyte med kollegor. Kursen vänder sig också till dig som har som mål att börja jobba som utesäljare eller säljare inom business-to business i framtiden.

Kursen vänder sig inte till dig som jobbar med butiksförsäljning eller telefonförsäljning.

nov
18
mån
Ledarskapsutbildning steg 1 / Ny som chef
nov 18 kl. 08:30 – nov 19 kl. 17:00

Ledarskapsutbildning, steg 1 / Ny som chef

Vi har i år valt att slå ihop Ledarskapsutbildning steg 1 och Ny som chef då metoderna i de båda utbildningarna lämpar sig både till dig som är mindre erfaren i ledarrollen såväl dig som nybliven chef och vill utveckla ditt ledarskap med hållbara verktyg. Ny som chef har ett litet mer fokus på chefsrollen medans steg 1 är ledarskapets grundpelare.

Som ledare har du ett stort ansvar för att din enhet ska fungera, det är din uppgift att se till så att kommunikationen är tydlig mellan dig och dina medarbetare. Kunskap om gruppsykologi är nödvändigt för en god ledare, vägen till en framgångsrik arbetsgrupp är en stegvis process och detta kommer vi att titta närmare på enligt FIRO-modellen.

Vi kommer att hantera följande:
• Mål och visioner i ledarskapet och i organisationen
• Ny som ledare – vad förväntas av mig?
• Ledarens roll i organisationen
• Organisation kopplat till uppgift som ledare/planering/resultat
• Ledarrollen – chefskap/ledarskap/coachning
• Förändringsledarrollen – vår ständiga förändring i organisationen som måste hanteras effektivt av ledaren
• Framtidens krav på ledarrollen
• Personligt ledarskap – personlig kommunikationsstil (analys)
• Styrkor och förbättringsområden i ditt ledarskap
• Utveckla dina styrkor
• Situationsanpassat ledarskap – vad innebär det för dig i ledarrollen?
• Att fatta beslut
• Ledarens ansvar och att våga vara den som bestämmer
• Att kunna delegera på ett effektivt sätt
• Att få en grupp att fungera tillsammans
• Grupprocessen – FIRO som en förklaringsmodell
• Gruppens mognad – vilken ledarstil skall jag ha?
• Gruppsykologi – att hantera gruppen
• Kommunikationen i ledarskapet och i gruppen
• Coacha dina medarbetare till framgång
• Ledarens roll och påverkan vid konflikter
• Så ger du rak feed-back till dina medarbetare
• Hur skall jag utveckla mitt ledarskap?

Utbildningen syftar till att ge dig inspiration och hållbara verktyg som du kan applicera på ditt personliga ledarskap. Utveckla dina styrkor och uppmärksamma dina svagheter, så att du på ett insiktsfullt och effektivt sätt kan motivera och driva dina medarbetare dit ni vill komma.

Utbildningen vänder sig både till dig som är mindre erfaren i ledarrollen såväl dig som nybliven chef och vill utveckla ditt ledarskap med hållbara verktyg.

dec
3
tis
Ledare men inte chef
dec 3 kl. 09:00 – dec 4 kl. 17:00

Ledare men inte chef

Ledare men inte chef är en mycket aktuell ledarskapsutbildning som vi har stor efterfrågan på då många arbeten kräver att du har en god hand med människor och att du ska kunna hantera en grupp utan att vara chef. Du som besitter en ledarroll av något slag men inte en formell chefsbefattning, detta är en god grund för dig att stå på!

Målet med kursen är att tillgodose dig med de verktyg som gör dig trygg i din roll som ledare, så att dina medarbetare i sin tur känner förtroende för dig. På var arbetsplats finner vi olika personlighetstyper med olika kommunikationsstilar. För en god samarbetskultur krävs en tydlig kommunikatör, för att kunna vara en tydlig kommunikatör krävs kunskap om hur en grupp fungerar och vilka faser gruppen går igenom.

Genom att sätta dig in i ledarskapets grundstenar, gruppsykologi samt att uppmärksamma din personliga kommunikations- och ledarstil, kommer du med innefattande verktyg kunna lära dig att leda och samordna arbeten utan att vara chef.

Utbildningen vänder sig till alla som har en ledarroll utan att ha en formell chefsbefattning.